CTK_logo_web_STEM
+387 (0) 63 282 733
ctk.mostar@gmail.com
Facebook
Instagram
  • Početna
  • Novosti
  • STEAM aktivnosti
  • Radionice za djecu i odrasle
    • Raspored radionica
  • O nama
  • Kontakt
  • Digitalno društvo

Povijest tehnike u Mostaru – Crtice iz pera Otona Sabe

August 21, 2017Novostictk

Centar za tehničku kulturu Mostar od svog osnutka skrbi o tehničkom obrazovanju mladih. Naša misija i vizija je buđenje tehničkih znanosti i njihov ponovni procvat kao idealne mogućnosti razvoja našega kraja. Jedan od velikana tehnike, gospodin Oton Sabo, naravno nalazi se među onima koji su osnivali CTK Mostar. U sljedeća dva teksta donosimo njegova sjećanja i povijest tehnike u Mostaru koja je imala veliki doprinos snažnom razvoju našega kraja u prošlosti. Sačuvati ćemo sjećanje na one vrijedne i hrabre.

Piše, Oton  Sabo:

AEROKLUB  MOSTAR  UDRUGA  TEHNIČKOG ODGOJA MLADIH

Kratko je vremensko razdoblje od kada  je čovjek  počeo kontrolirano  upravljati letom.  Za to kratko vrijeme  letenje  je toliko usavršeno i znanstveno definirano da je čovjeku omogućilo sasvim drukčiji, efikasniji život. Za to kratko vrijeme dogodila se  ekspanzija tehnološkog razvoja.

Sve ovo danas omogućilo je napredak tehničke kulture. Čovjek se prije  sto godina odvojio  od zemlje i svladao zrak kao medij u kojem živi,  da bi ga koristio prvenstveno za brže savlađivanje rastojanja, a po nesreći i da ratom nameće svoju volju.  Izradom letnih sredstava  definitivno je odbačen  konj, kojemu bi čovječanstvo trebalo podići ogroman spomenik, daleko veći od onog  koji je poslužio  pri osvajanju Troje.  Starosjedioci Amerike   konja su ugledali tek dolaskom Španjolaca. Zašto?   Konj nije, na onoj splavi od  trstike mogao preživjeti kad su prvi ljudi prešli Atlantik ; bio je pretežak  a  trebalo ga  je i  prehraniti.

U nekim ranijim interesnim sferama i naš grad Mostar uklopio se u  zrakoplovstvo još prije početka prvog svjetskog rata. Naime Austro – Ugarska Monarhija pripremajući se za rat sa Srbijom izgradila je letilište na području Bišća polja pored naselja Jasenica. Normalno je da se zapošljavanjem življa u zrakoplovnoj djelatnosti taj radni kadar morao i educirati u višem tehničkom smislu.

Proteklo je dosta vremena, pa je tek  početkom 1949 god. utemeljivačkom skupštinom osnovan Aeroklub, kao udruga za tehničku edukaciju i bavljenje zrakoplovnim sportovima.   Godinu dana ranije, kroz tehničke sekcije po školama, počeli su se raditi prvi leteći modeli. Po osnivanju Aerokluba dobiveni su prvi prostori u staroj Alajbegovoj kući na Glavnoj ulici. Počelo je plansko obrazovanje prvih zrakoplovnih modelara i izrada modela za natjecanja. Negdje pedesetih godina prošlog stoljeća dobiveni su za Aeroklub prostori u baraci.  Kad se  baraka morala rušiti, dobiveni su prostori u prizemlju  kuće u  Krpiča 8.

Po osnivanju, četrdeset devete  počeo je i padobranski tečaj. Skakalo se iz ¨Julke¨- transportni avion njemačke ratne proizvodnje. Pedesete godine poslani su prvi mladići na  obuku za pilota jedrilice u Butmir kraj Sarajeva. Poslije tečaja u Butmiru, na letilištu Jasenica,  poletjele su prve jedrilice: Salamandra, Čavka, Gruno i Bebi s potezanjem na gumu i vitlom.  Dolaze prvi avioni ¨Trojke¨, te počinje obuka u motornom letenju. Dobivene  su i  sposobnije jedrilice Vaja i Olimpija.

Dolaskom aviona za obuku padobranaca  obučeni su prvi padobranci u vlastitoj školi.  Tko je želio, mogao  je  na odsluženje vojnog roka  u desantne jedinice.  Obučeni piloti slani su u škole pričuvnih vojnih pilota.  JAT je  prihvaćao  pilote sa većim letačkim naletom, koji su  mogli svladati  konverzaciju na engleskom pa su se mogli doškolovati za letenje na složenijim putničkim zrakoplovima.

Prvi organizirani sportski uspjeh u mostarskom Aeroklubu bio je obaranje svjetskog rekorda u broju skokova na dan, za muškarce. Zrakoplovni modelar M. Hadžović. Napravio je  veliki uspjeh u reprezentaciji Jugoslavije. Osvojio je treće mjesto u svijetu s modelom jedrilice klase A-2 .   1955 god Tehvida Čerimagić oborila je svjetski rekord u broju skokova na dan za žene.

Transformacijom društvenog sustava i otvaranjem vojnih škola slabila je potpora aeroklubovima  u dodjeljivanju materijalnih sredstava za letenje. Ostao je status korisnika zračnog prostora i objekata na letilištu ali nije više bilo  političkog ili društvenog utjecaja na plan i program rada Aerokluba. Tehničko edukativna i sportska djelatnost postaje glavna preokupacija Aerokluba. Na pojedincu je bilo hoće li svojim trudom za potrebnim naletom stvoriti uvjete da se promakne u daljnjem školovanju za profesionalnog  pilota.

Zrakoplovno modelarstvo  je bila početna djelatnost uključivanja u Aeroklub i  dalo je najviše sportskih rezultata   u odnosu na: jedriličarstvo, padobranstvo, motorno letenje, zmajarstvo i paraglajding. Baveći se  zrakoplovnim modelarstvom članstvo se   usmjeravalo od visoko kvalitetnih majstora do doktora znanosti. Aeroklub u Mostaru, radi kadrovskih potreba,  dugo je vremena pomagala  zrakoplovna industrija u okviru poduzeća Soko. Nabava novih sredstava leta  uveliko se ostvarivala  samofinanciranjem – pružanjem usluga; protupožarno izviđanje, služba spasa,  fotografiranje i  radioničkom  proizvodnjom za Soko i institucije koje su bile zainteresirane za  izradu maketa i ambalaže. Ustroj teritorijalne obrane grada financirao je troškove avio-goriva za trenažu pilota registriranih kao pričuvnih. Materijalno, infrastrukturalno i kadrovski,  Aeroklub je bio najjača udruga grada i  uzimao  učešće na svakoj manifestaciji; gradskoj, regionalnoj, republičkoj, državnoj i vojnoj. Nekad je to bilo aktiviranje, sa svim efektivima; Modelari su sa zemlje puštali modele, seleniti; balone i zmajeve, iz aviona skakali padobranci, u šlepu se vukle jedrilice iznad gradskog stadiona. Grupno bi letjeli avioni ili pravili akrobacije.

Dugo godina  Aeroklub je bio pod stručnim  vodstvom ravnatelja gosp.  Radoslava Tomšića.  Upravno je djelovao po statutarnim odredbama i propisima Civilne zračne plovidbe. U jednom periodu bilo je jedanaest  nastavnika  letenja; četiri do pet nastavnika  padobranstva, isto toliko i nastavnika u modelarskoj sekciji.  Letna sredstva opsluživala su jedan ili dva avio-mehaničara. Svi edukativni poslovi  provođeni su u okviru Zrakoplovne škole pri Aeroklubu s djelovodnim registrom kao odvojenom institucijom. Sve je podlijegalo zakonu o Civilnoj zračnoj plovidbi. Aeroklub je često bio suorganizator aero-relija na državnom i republičkom nivou. Modelarska natjecanja prerasla su u međunarodna. Pored državnih sletova za podmladak, evidentiran je 31 Soko – kup.

Poslije 1995 , sa pet godina pauze u sukobima 90-tih, registrirano je 21 natjecanje od ukupno 52 natjecanja, sada pod nazivom Mostar kup  sa registracijom  u Svjetskom kupu. Savez aeroklubova BiH, granska asocijacija po vertikali, provodio je suradnju između Aeroklubova, da bi se što više iskoristila letna sredstva.   Sportski savezi i  Narodna tehnika povezivali su ovakve organizacije  po horizontali na lokalnom nivou. Kvalitetu obučenosti diktirala je Savezna direkcija za civilnu zračnu plovidbu.

 

Previous post Nevjerojatan uspjeh Ljetne škole Arduina Next post Povijest tehnike u Mostaru – Crtice iz pera Otona Sabe – 2. dio

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

  • Klikerijada 2021: Mostarski osnovnoškolci pokazali kreativnost i inovativnost
  • Kako biti sretan i zdrav bez igara na sreću?
  • Prevencija adolescentskog kockanja – predavanje
  • “Primjena novih tehnologija“ – održano predavanje u CTK Mostar
  • Dronovi nisu igračke

Recent Comments

    Archives

    • December 2021
    • November 2021
    • February 2021
    • January 2021
    • December 2020
    • November 2020
    • September 2020
    • August 2020
    • July 2020
    • June 2020
    • May 2020
    • April 2020
    • March 2020
    • February 2020
    • January 2020
    • December 2019
    • November 2019
    • October 2019
    • September 2019
    • August 2019
    • July 2019
    • June 2019
    • May 2019
    • April 2019
    • March 2019
    • February 2019
    • January 2019
    • December 2018
    • November 2018
    • September 2018
    • June 2018
    • May 2018
    • March 2018
    • February 2018
    • January 2018
    • December 2017
    • November 2017
    • October 2017
    • September 2017
    • August 2017
    • July 2017
    • June 2017
    • May 2017
    • April 2017
    • March 2017
    • February 2017
    • January 2017
    • December 2016

    Categories

    • Informatika
    • Novosti
    • Znanosti

    Meta

    • Log in
    • Entries feed
    • Comments feed
    • WordPress.org
    © 2016 Sva prava pridržana. Centar za tehničku kulturu Mostar