ctk-logo-white-header
+ 387 36 310 560
ctk.mostar@gmail.com
Facebook
Instagram
  • Početna
  • Novosti
  • STEAM aktivnosti
  • Radionice za djecu i odrasle
    • Raspored radionica
  • O nama
  • Kontakt
  • Digitalno društvo

Povijest tehnike u Mostaru – Crtice iz pera Otona Sabe – 2. dio

August 28, 2017Novostictk

Još samo tjedan dana do nove školske godine i početka radionica Centra za tehničku kuturu Mostar. Upisi su već počeli, a mi vam za ovaj tjedan donosimo još jedan feljton o povijeti tehnike grada Mostara.

Za sve nas piše Oton Sabo!

1980. god. bile su najveće aktivnosti u povijesti kluba. Aeroklub je organizator Europskog prvenstva zrakoplovnih modelara u klasama slobodnog leta.Tijekom prošlih desetljeća Aeroklub je skoro svake dvije godine za školsku mladež i pučanstvo grada Mostara organizirao aeromitinge s izložbom letnih sredstava.
1990 god. od Međunarodne aeronautičke federacije povjereno je Aeroklubu da bude domaćin Svjetskog juniorskog  prvenstva zrakoplovnih modelara slobodnog leta. Do ratnih događanja Aeroklub je godišnje obučavao, u prosjeku 30 zrakoplovnih modelara, 10 pilota jedriličara, 8 motornih pilota i 15 padobranaca. Prosječni plasman ekipe zrakoplovnih modelara na nivou države bio je od  drugog do petog mjesta, dok su sportski rezultati drugih sekcija bili od 5 do 10 mjesta na nivou države.

1992 g. zaustavila se aktivnost.  Okupacijom južne zone grada od strane rezervista iz Republike Srbije i spec. jedinica JNA otuđeno je Aeroklubu  13 ispravnih  zrakoplova, oko 50 ispravnih padobrana  i neka  pomoćna oprema. Početkom  ratnih djelovanja,  granatiran je hangar Aerokluba na letilištu Jasenica. U kasnijim ratnim događanjima razrušena je i zgrada u kojoj je bila uprava kluba.  Jedino su, donekle, ostali zdravi prostori modelarske sekcije u S. Radića 76.  Ti prostori poslužili su za ustrojavanje vojnog zrakoplovstva Države Bosne i Hercegovine. Razdvojenost grada u sukobu i poslije, uvjetovalo je da je  početkom 1995 g.  na istočnoj strani grada formiran  klub pod nazivom Aeroklub Mostar. U isto vrijeme, na zapadnoj strani održana je skupština Aerokluba pod ranijim nazivom Aeroklub Mostar s  registracijskom dokumentacijom iz 1990. god; poslije višestranačkih izbora. Po prestanku ratnih događaja Aeroklub Mostar na zapadnoj strani, prihvatio je generalno sponzorstvo Zrakoplovne industrije Soko Mostar i nazvao se  Hrvatski aeroklub Z.I.SOKO Mostar.  Privatizacijom Poduzeća Soko sponzorstvo je ukinuto pa se  na dalje Aeroklub zvao Hrvatski aeroklub Mostar. Na istočnoj strani grada odvijala se obuka podmlatka zrakoplovnih modelara sa sudjelovanjem na natjecanjima u okvirima BiH. Na zapadnoj strani grada Hrvatski aeroklub je u kontinuitetu svake godine obučavao u prosjeku po deset zrakoplovnih modelara.

Od 1995 g. u tri navrata organizirao je tečaj letenja za pilote jedrilice u Sinju. Obuku za pilota jedrilice  završilo je  jedanaest pilota. Hrvatski Aeroklub  organizirao je prvi paraglajding tečaj sa obukom do samostalnog letenja. Od tih članova formiran je  paraglajding klub u Mostaru. Sportski rezultati modelarske sekcije H. aerokluba Mostar prelaskom na uporabu visoko kvalitetnih tehnologija i vlastitom proizvodnjom dostigli su zavidnu razinu. Cijelo poratno vrijeme na nivou Federacije i R. Srpske sudjelovalo se u objedinjavanju građanskog Zrakoplovno / vazduhoplovnog saveza u čemu se  i uspjelo poslije dugih usklađivanja statutarnih odredbi..

2010 g. Članovi oba kluba: zapadnog i istočnog dogovorili su se o objedinjavanju i na nivou grada. Održana je utemeljivačka skupština  jedinstvenog aerokluba pod nazivom Aeroklub Mostar 1949. Prigodom održavanja Soko kupova ili kasnije Mostar kupova, organizirane su popratne manifestacije u letenju sredstvima koja su tad mogla biti na raspolaganju.

2014 održan je jubilarni 50 Mostar kup, natjecanje u svjetskom kupu zrakoplovnih modelara slobodnog leta. Do  objedinjavanja svake godine održavan je Proljetni kup Mostara i Mostar kup, a poslije i memorijal Mustafe Hadžovića, kao regionalno natjecanje za modelare BiH. Radi neriješenog pitanja vojne imovine u BiH  Aeroklubu  nije povraćen raniji status korisnika letilišta Jasenice.   Registrirano  je u gruntu vlasništvo nad 180m2 u ulici S.Radića 76 Mostar. Radi izostanka bilo kakvog  budžetskog i li proračunskog financiranja Aeroklub je napustio  održavanje toga prostora, koji curenjem vode intenzivno devastira napuštena gradska kotlana iznad tih prostora.

Previous post Povijest tehnike u Mostaru – Crtice iz pera Otona Sabe Next post Znanstvena radionica: nevjerojatna fizika i zapanjujuća kemija

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

  • Održana predavanja na temu sigurnosti djece na Internetu
  • Leti mirno iznad oblaka, naš Otone!
  • Drugi ciklus – 3D vizualizacija u CTK – Nauči osnove rada u programu “ArchiCAD”
  • Drugi ciklus najpopularnijeg programa – AutoCAD
  • Centar za tehničku kulturu zapošljava

Recent Comments

  • Ljetna škola robotike stiže u Široki Brijeg | Jabuka.tv on Ljetna škola “STEM Summer Fun” – kreativne radionice sa izletom

Archives

  • December 2020
  • November 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • July 2020
  • June 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • March 2020
  • February 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • November 2019
  • October 2019
  • September 2019
  • August 2019
  • July 2019
  • June 2019
  • May 2019
  • April 2019
  • March 2019
  • February 2019
  • January 2019
  • December 2018
  • November 2018
  • September 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • March 2018
  • February 2018
  • January 2018
  • December 2017
  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017
  • May 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • February 2017
  • January 2017
  • December 2016

Categories

  • Informatika
  • Novosti
  • Znanosti

Meta

  • Log in
  • Entries RSS
  • Comments RSS
  • WordPress.org
© 2016 Sva prava pridržana. Centar za tehničku kulturu Mostar