Još samo tjedan dana do nove školske godine i početka radionica Centra za tehničku kuturu Mostar. Upisi su već počeli, a mi vam za ovaj tjedan donosimo još jedan feljton o povijeti tehnike grada Mostara.
Za sve nas piše Oton Sabo!
1980. god. bile su najveće aktivnosti u povijesti kluba. Aeroklub je organizator Europskog prvenstva zrakoplovnih modelara u klasama slobodnog leta.Tijekom prošlih desetljeća Aeroklub je skoro svake dvije godine za školsku mladež i pučanstvo grada Mostara organizirao aeromitinge s izložbom letnih sredstava.
1990 god. od Međunarodne aeronautičke federacije povjereno je Aeroklubu da bude domaćin Svjetskog juniorskog prvenstva zrakoplovnih modelara slobodnog leta. Do ratnih događanja Aeroklub je godišnje obučavao, u prosjeku 30 zrakoplovnih modelara, 10 pilota jedriličara, 8 motornih pilota i 15 padobranaca. Prosječni plasman ekipe zrakoplovnih modelara na nivou države bio je od drugog do petog mjesta, dok su sportski rezultati drugih sekcija bili od 5 do 10 mjesta na nivou države.
1992 g. zaustavila se aktivnost. Okupacijom južne zone grada od strane rezervista iz Republike Srbije i spec. jedinica JNA otuđeno je Aeroklubu 13 ispravnih zrakoplova, oko 50 ispravnih padobrana i neka pomoćna oprema. Početkom ratnih djelovanja, granatiran je hangar Aerokluba na letilištu Jasenica. U kasnijim ratnim događanjima razrušena je i zgrada u kojoj je bila uprava kluba. Jedino su, donekle, ostali zdravi prostori modelarske sekcije u S. Radića 76. Ti prostori poslužili su za ustrojavanje vojnog zrakoplovstva Države Bosne i Hercegovine. Razdvojenost grada u sukobu i poslije, uvjetovalo je da je početkom 1995 g. na istočnoj strani grada formiran klub pod nazivom Aeroklub Mostar. U isto vrijeme, na zapadnoj strani održana je skupština Aerokluba pod ranijim nazivom Aeroklub Mostar s registracijskom dokumentacijom iz 1990. god; poslije višestranačkih izbora. Po prestanku ratnih događaja Aeroklub Mostar na zapadnoj strani, prihvatio je generalno sponzorstvo Zrakoplovne industrije Soko Mostar i nazvao se Hrvatski aeroklub Z.I.SOKO Mostar. Privatizacijom Poduzeća Soko sponzorstvo je ukinuto pa se na dalje Aeroklub zvao Hrvatski aeroklub Mostar. Na istočnoj strani grada odvijala se obuka podmlatka zrakoplovnih modelara sa sudjelovanjem na natjecanjima u okvirima BiH. Na zapadnoj strani grada Hrvatski aeroklub je u kontinuitetu svake godine obučavao u prosjeku po deset zrakoplovnih modelara.
Od 1995 g. u tri navrata organizirao je tečaj letenja za pilote jedrilice u Sinju. Obuku za pilota jedrilice završilo je jedanaest pilota. Hrvatski Aeroklub organizirao je prvi paraglajding tečaj sa obukom do samostalnog letenja. Od tih članova formiran je paraglajding klub u Mostaru. Sportski rezultati modelarske sekcije H. aerokluba Mostar prelaskom na uporabu visoko kvalitetnih tehnologija i vlastitom proizvodnjom dostigli su zavidnu razinu. Cijelo poratno vrijeme na nivou Federacije i R. Srpske sudjelovalo se u objedinjavanju građanskog Zrakoplovno / vazduhoplovnog saveza u čemu se i uspjelo poslije dugih usklađivanja statutarnih odredbi..
2010 g. Članovi oba kluba: zapadnog i istočnog dogovorili su se o objedinjavanju i na nivou grada. Održana je utemeljivačka skupština jedinstvenog aerokluba pod nazivom Aeroklub Mostar 1949. Prigodom održavanja Soko kupova ili kasnije Mostar kupova, organizirane su popratne manifestacije u letenju sredstvima koja su tad mogla biti na raspolaganju.
2014 održan je jubilarni 50 Mostar kup, natjecanje u svjetskom kupu zrakoplovnih modelara slobodnog leta. Do objedinjavanja svake godine održavan je Proljetni kup Mostara i Mostar kup, a poslije i memorijal Mustafe Hadžovića, kao regionalno natjecanje za modelare BiH. Radi neriješenog pitanja vojne imovine u BiH Aeroklubu nije povraćen raniji status korisnika letilišta Jasenice. Registrirano je u gruntu vlasništvo nad 180m2 u ulici S.Radića 76 Mostar. Radi izostanka bilo kakvog budžetskog i li proračunskog financiranja Aeroklub je napustio održavanje toga prostora, koji curenjem vode intenzivno devastira napuštena gradska kotlana iznad tih prostora.