Osnovnoškolci iz dvanaest bh. škola predstavili su u Mostaru na koji način oni zamišljaju rješenja određenih problema kroz upotrebu znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike, odnosno, kroz STEM oblasti.
Na dvodnevnom STEM sajmu, koji je otvoren u utorak u Tehnološkom parku Intera, okupili su se predstavnici škola Republike Srpske, Brčko distrikta BiH, Sarajevske i Hercegovačko-neretvanske županije, koje su u sklopu projekta “Unaprjeđenje osnovnoga učenja i obrazovanja u BiH (ENABLE BiH)”, koji podržava Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID), dobile STEM kabinete –laboratorije.
Prije samog početka sajma Centar za tehničku kulturu Mostar održao je 4 STEM radionice u pripremljenim učionicama INTERE za 81 učenika iz BiH. Na radionicama su se djeca upoznala sa praktičnom nastavom iz Robotike, Arduina, Phyitona i Znanstvene radionice: fizike i kemije.
Direktorica za razvoj i kvalitetu programa Save the Childern i menadžerica projekta Enable BiH Fatima Smajlović prilikom otvaranja Sajma kazala je kako projekt ima za cilj unaprijediti obrazovni sustav u BiH i uskladiti ga s 21. stoljećem.
– Kroz četiri godine ovaj projekt trebao bi stvoriti preduvjete za uvođenje STEM principa u naše školstvo, odnosno da prirodne znanosti, matematika, inženjerstvo i tehnologija, uđu u nastavni proces, koliko je moguće, u vannastavne i projektne aktivnosti, povezujući osnovne i srednje škole BiH s poslovnim sektorom, tehnološkim parkovima te fakultetima – pojasnila je Smajlović.
STEM kabineti opremljeni su 3D printerima i suvremenom informatičkom opremom, koja učenicima pomaže u izučavanju predmeta: matematika, tehnologija, inženjerstvo, a u posljednje vrijeme i umjetnost, kako bi se ojačala praktična primjena stečenih znanja, odnosno povezivanje vještina i znanje iz jedne skupine predmeta sa znanjem i vještinama iz drugih predmeta.
Stručna savjetnica za predškolsko inkluzivno obrazovanje i koordinatorica projekta na razini HNŽ-a Nafiza Dautović istaknula je kako od 12 škola uključenih u projekt, tri su škole iz HNŽ-a.
– Ministarstvo osim koordinirajuće uloge daje i dodatni element – monitoringa i evaluacije, jer je nakana da u narednom razdoblju STEM metodologiju prenesemo i u druge škole u HNŽ-u – kazala je Dautović.
Direktorica Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje Maja Stojkić ovom je prilikom podsjetila da će uskoro biti objavljeni rezultati PISA istraživanja, međunarodnog istraživanja procjene znanja i vještina petnaestogodišnjaka, u kojemu su učenici iz Bosne i Hercegovine sudjelovala po prvi put.
– Od 3. prosinca po prvi puta u povijesti BiH dobivamo značajne rezultate PISA istraživanja koji će jasno pokazati kako petnaestogodišnji učenici primjenjuju znanje koje su stekli u osnovnoj školi – kazala je Stojkić.
Dodala je kako će to istraživanje potaknuti mjerodavne na žurne korake ka uspostavi što kvalitetnijeg obrazovanje, uključujući nužne izmjene nastavnih planova i programa, te kontinuiranu obuku nastavnika u skladu s novim nastavnim metodama.
U drugom dijelu dana održano je natjecanje učenika osnovnih i srednjih škola, u STEM projektima, a među članovima žirija bila je Izvršna direktorica Centra za tehničku kulturu Mostar – Lucija Zubac.
STEM sajam je uspješno završio te dao poruku mladima kako se ne trebaju bojati, nego pobjeđivati strahove i kretati se prema vlastitom cilju u životu.