Voditelj radionice:
ZA UZRAST
OD 1. DO 9. RAZREDA OSNOVNE ŠKOLE
OPIS RADIONICE
Osnove modelarstva
i maketarstva
Brodomodelarstvo i
automodelarstvo
Graditeljsko maketarstvo
Svi zajednički i posebni programi, kao i svakodnevne aktivnosti u savezima, klubovima i udrugama tehničke kulture imaju zadaću popularizirati i unaprijediti tehničku kulturu, obogaćivati ponudu za kreativno korištenje slobodnog vremena djece i mladih, kao i nadopuniti njihovo redovito obrazovanje izbornim, izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima te drugim oblicima neformalnog obrazovanja u tehničkoj kulturi.
Briga društva o razvijanju i unapređivanju tehničke kulture, osobito među djecom i mladima, samorazumljiva je u suvremenim uvjetima koje bitno obilježava stalan i buran tehničko–tehnološki razvitak i napredak, sveopća kompjutorizacija i sveprisutna virtualna globalizacija životnih i radnih procesa diljem svijeta. Primarni ciljevi tako iskazane brige o širenju i unapređivanju tehničke kulture i kreativne tehničke radionice maketarstva i modelarstva među djecom i mladima su:
- upoznavanje sa ciljevima i svrhom izrade maketa,
- čišćenje i pranje dijelova makete, zatim sušenje i orezivanje/odrezivanje istih,
- upoznavanje s pojedinim manjim cjelinama i podsklopovima,
- učenje rada s bojama – upoznavanje s vrstama kistova i miješanje boja s otapalima,
- bojenje dijelova maketa prije slaganja i lijepljenja,
- učenje lijepljenja dijelova bez suvišnog uništavanja površine za bojenje,
- nanošenje završnog laka i nanošenje naljepnica na maketu,
- izrada pojedinosti za postizanje autentičnog izgleda,
- upoznavanje s izgledom radionice i radnog stola,
- osnovne informacije o zaštitnim sredstvima i zaštiti pri radu,
- upoznavanje s alatima za obradu drveta, metala i plastike,
- upoznavanje s načinima spajanja materijala,
- nadopuniti i osuvremeniti postojeće obrazovne i odgojne programe u školama,
- omogućiti izbor različitih sadržaja,
- pomoći povezivanju sadržaja u obrazovnom smislu,
- razvijati inventivnost, inovativnost, kreativnost i individualne sposobnosti,
- pridonositi poticanju zajedničkog rada i ostvarivanju zajedničkog uspjeha,
- obogaćivati stečena i spoznavati nova znanja i vještine,
- razvijati osjećaj društvene korisnosti,
- razvijati međusobno prijateljstvo i zajedništvo,
- unapređivati kvalitetu svakodnevnog življenja,
- poticati rad pojedinaca i rad u malim skupinama,
- osigurati i omogućiti upotrebu najsuvremenijih tehničko-tehnoloških dostignuća.
Tehnički sadržaji mogu se izučavati na pet razina:
- kultura i odgoj,
- obrazovanje,
- osposobljavanje,
- stvaranje tehnologije,
- istraživanje i stvaralaštvo.
Rad s učenicima izvodi se u malim skupinama (do četiri polaznika) i primjenjuje se isključivo radna metoda u trima inačicama:
– rad učenika u tehničkom pokusu spoznaje sadržaja u skupnome radu,
– rad učenika u vježbi izradbe jednostavnih tehničkih tvorevina u pojedinačnome i skupnome radu,
– rad učenika na projektnom konstrukcijskom zadatku u skupnom i pojedinačnom radu.
Posebno je vrijedan rad učenika na zadatku koji se ostvaruje u trima fazama: analiza, sinteza izvedbe i ocjenjivanje ostvarenog.
Program rada se bazira na početnom i naprednom modelarstvu i maketarstvu: graditeljskom, zrakoplovnom, automodelarstvu i brodomodelarstvu.
Krajolik (okoliš) je posljednja faza koja dolazi na red nakon svih „grubih“ radova. Ujedno je to i posao koji zahtjeva najviše vremena zbog velike brige za detalje, a uključuje postavljanje drveća, travnjaka, polja, cesta i svih detalja iz svijeta oko nas. Uključena su i vozila, te figurice ljudi u različitim aktivnostima. Ovisno o savladavanju pojedinih tema, tempo ćemo ubrzati ili usporiti, jer cilj nije u zadanom roku proći cijeli program, nego ovladati uporabom modelarskog (a i «pravoga») alata, upoznati svojstva materijala koji se koriste u modelarstvu, upoznati razne modelarske tehnike, posebno neke tehnike izrade reljefa.
Maketarstvo i modelarstvo je atraktivna i privlačna aktivnost, kako za djecu tako i za odrasle, koja ima gotovo neograničene mogućnosti stvaranja kombinacijom gotovih elemenata sa slobodno oblikovanim materijalom (samostalno izgrađenim maketama i modelima – mostovi, zgrade, željeznička vozila i sl.). Edukativna vrijednost bavljenja maketarstvom i modelarstvom izražava se obuhvaćanjem čitavog niza znanja i vještina. Tako su ovdje prisutni elementi matematike, geometrije (skice i nacrti), urbanizma i građevinske tehnike (raspoređivanje svih elemenata u funkcionalnu cjelinu), strojarstvo (razne konstrukcije elemenata), elektrotehnika (ispravljači, transformatori, elektromagneti, elektromotori i slično).Sastavljanje elemenata i izrada potrebnih uređaja pomaže razvijanju spretnosti, upornosti i preciznosti, te razvija interes za tehničke i proizvodne djelatnosti. Bavljenjem i radom uči se rukovati raznovrsnim alatima i upoznaju se svojstva materijala, razvijaju se različite vještine i navike. Osnove modelarstva savladavaju se relativno lako, što omogućuje da se tom aktivnošću bave i djeca. Prvi rezultati se postižu brzo i lako, što djecu ispunjava zadovoljstvom i potiče na daljnju aktivnost, a time i na učenje uz razonodu.